27 mars 2009

Mosstickning i dubbel bemärkelse...

Jag älskar mosstickning! Det känns väl utseendemässigt lite tantigt men om man t ex stickar en sjal, halsduk eller liknande, så har man god användning av det. Det blir nämligen tjockare än slätstickning, nästan som resårstickning, men man slipper att det drar ihop sig som resårstickning gör! Dessutom rullar sig inte kanterna, man bibehåller bredden alltså.

Mosstickning stickar du så här:






Sedan kan man utöka mosstickningen och göra dubbel mosstickning:






Sedan kan man ju så klart utöka till trippel mosstickning osv =)

3 kommentarer:

Marie sa...

Jag är ju ingen stickerska (målet är att lära mig och jag tränar lite då och då)men mosstickning tycker jag är fint och inte alls tantigt :)

Anonym sa...

Hej

Satt och skulle börja sticka en väst med dubbel mosstickning och det var totalt blankt i skallen. Hittade din sida och vill nu tacka för hjälpen

Anonym sa...

Tack för en mycket bra instruktion till mosstickning! / Magnolia