19 apr. 2009

En fulsöt liten virkkorg...

...blev det av mina pysselmöjligheter i helgen. Son2 bestämde sig i fredagskväll för att bli febersjuk och hunden bestämde sig på lördag morgon att ägna större delen av närmaste dygnet åt att kräkas... blir så när man dricker ankornas bajsiga dammvatten... Vår hund är världens snällaste och sötaste, men hon missade kön HELT när hjärnorna delades ut... Lägg till att jag har grym ischias så att jag tom tog ett par värktabletter förut, vilket händer när jag är halvdöd typ...

I alla fall, virkkorgen... jag inspirerades av den här sidan men valde att göra den oval. När jag kommit en bit så kom jag på att jag kan göra en ny virkkorg, min bytta (syns här) är så ful att jag faktiskt kan försköna här lite. Med tanke på att jag har stickmarkörer och stoppnålar i burken så fick den ju bli närmast vattentät.. och det är den...

Jag tog en glassbytta, klippte bort kanten och provade allt eftersom jag virkade. För att hålla kvar väskan på byttan så avmaskade jag var 10:e maska på näst sista varvet och var 9:e maska på sista varvet så det blev en kant.

Handtagen är en loop på 4 varv fasta maskor som jag har sytt fast. Jag valde att låta handtaget gå runt botten för extra stöd så att inte handtagen drar väskan snett...

Inte världens vackraste men söt ;) Nu tänkte jag ta resten av garnet och göra en väska som sig bör... följa mönster någorlunda ialla falla =)

2 kommentarer:

Hulda sa...

Jag tyckte din lösning var jättesmart! Och den blev faktiskt söt! Men jag saknar rosa ;-)

Ing-Marie i Säter sa...

Oj vilken supersöt väska. Vad fiffigt. Sen förstår jag att det känns som rena julafton med allt nyinköpt garn.