11 feb. 2010

Att virka gallerfilt

Jo, jag började om igen på gallerfilten.. nu har jag kommit ca halvvägs och jag har samma storlek på virknålen och filten håller måttet!

Beskrivning hur man virkar gallerfilt, eller ja, hur JAG virkar gallerfilt:
  1. Lägg upp luftmaskor så lång som du vill ha filten bred.
  2. Virka 2 varv fasta maskor.
  3. Börja varv 3 med 4 luftmaskor, hoppa över en fast maska och gör en stolpe i nästa fasta maska, gör en luftmaska och fortsätt med en ny stolpe i nästnästa fasta maska.
  4. Vänd alltid genom att göra 4 luftmaskor.
  5. När filten är så lång som du vill ha den, gör 2 varv fasta maskor som avslut.
  6. Gör en snygg valfri kant runt om.

Well, I started over again on the cellular blanket... Now, I have come about halfway and I have the same size on the crochet hook and blanket have the same dimensions halfway as in the beginning...
Description of how to make a cellular blanket, well, how I makes it:

  1. Make a chain of chainstiches as long as you want the blanket wide.
  2. Crochet 2 rounds of single crochets.
  3. Start Row 3 with 4 chainstitches, *skip a single crochet and make a double stitch in the next single crochet, make an chainstitch* and proceed from * to *
  4. To turn, always make 4 chain stitches.
  5. When the blanket is as long as you want it, do 2 rounds of single crochets to end the blanket.
  6. Make a edge round the blanket.

14 kommentarer:

Bollebygdsbo sa...

Tack för denna förklaring/beskrivning.
Jag behövde den för ett annat lite mindre arbete. ;)
Visar när jag hunnit med mitt i allt bröllops-stök som vi håller på med.

Denice sa...

Åh, vad jag blir sugen! Älskar gallerfiltar, de är perfekta.... jämt! Min minsting är ett år snart, men jag kanske skulle göra en större variant... hm....

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Denice: Jag funderar på att göra till mina i sommar, de är då 6½ år, 4½ år och nästan 3 år =)

Lina sa...

Vilken bra beskrivning och vad fint det blir!
Tack för en alltid lika inspirerande blogg!
/Lina (Minette&Minou)

Linda sa...

tack för beskrivningen. *sparar* behöver nog en sån filt till sommaren :)

Maria sa...

Vilken fin! Jag brukar inte gilla självmönstrande garn, men det här var jättesnyggt. Ungefär hur tjockt garn rekommenderar du? Virknålsstorlek?

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Maria: Garnet är helt upp till dig, det här är bomullsgarn, med rekommenderad virknål 3 mm, men jag virkar med 4.5 mm

Ulrika/Stickamera sa...

Kontakta mig snarast. Jag har mailat dig men inte fått svar.

Maria sa...

Tack! Jag älskar 8/8-garn, men misstänkte att det var för tjockt för en sån här filt. Det stämmer nog...

hoppetossa sa...

Vad fint att virka en gallerfilt och tack för att du delar med dej av ditt mönster. Fru Inez

Articsisters sa...

Snyggt med gallerfilt. Ska prova det efter mormorsutorna.

Vi på Articsisters handarbetar så därför gjorde vi några stämplar som vi vill ha för att göra vårt handarbete roligare.

Vi har stämplat med vattenfast färg på bomullstyg, klippt ut och pressat fast med vlisofix på båda sidorna. Det fattas det bara att sy fast själva lappen. Välkommen att inspireras.

Lisbet

Karin sa...

Surfar förbi och lämnar ett avtryck

Marie sa...

Hej,

Hittade hit när jag letade efter säkerhetsögon och kommer tillbaka för att få lite inspiration till nya projekt. =)

Tack för det extra paret ögon! Blev jätteglad och jag tycker det är jätteroligt att du lägger upp så bra beskrivningar!

Kram

mymixednailpolish.blogspt.com sa...

tack för att du delar med dig!!!är ganska så ny på att virka,men tänkt att jag skulle göra en galler filt ivarjefall!!!ser så härliga ut!!!