23 okt. 2013

Get the bigger picture please!

Under tisdagen gjorde jag inlägget om priset på handarbetat.

Så klart blev det skitfel och jag tog fel timesheet (arbetstidsapp). Jag tog den som var på på min iPad som gäller min filt och inte den på min iPhone som gällde lovikkavantarna....

Det som häpnade mig mest var inte att folk startade en diskussion om huruvida vi som handarbetare inte får tillräckligt cred för vårt arbete, nej! Det blev en jäkla diskussion om tiden som hade gått åt till att sticka och göra allt arbete runtomkring vantarna som fästa trådar, borsta, tova och brodera! :-o

Om jag nu går på rätt Timesheet och gör samma uträkning så hamnar jag på en summa av (avrundat) 1492 kr. Inte fasen tror jag NÅGON är mer beredd att betala nästan 1500 spänn för ett par vantar än 7300 spänn!

Faktiskt tror jag det är skitsamma i det här fallet eftersom det finns människor som har mage att gnälla över 360 spänn!

Nu läser jag mellan raderna och tolkar säkert in saker och ting i det hela, men SNÄLLA nån??!?!?! OM det hade tagit mig 30 timmar att göra vantarna... SO?! Hamnar jag automatiskt i någon andra klassens handarbetare? En som stickar sakta och det verkar ju inte gå för sig, eller?

För det ska jag tillägga, jag lägger hellre tid och får det ordentligt gjort än att vara en racerstickare och lämna ifrån mig ett hafsjobb, "men jag stickade snabbt iallafall!"....

Som sagt, jag läser säkert in saker och ting, men jag ser iallafall inte någon som bättre eller sämre stickare bara för att de stickar snabbt eller sakta. Jag ser hellre att alla gör det de tycker är kul och att de gör det ordentligt. Kvalitet före kvantitet.

Den här "Va? 30 timmar?!" attityden gör mig irriterad faktiskt.... Som om det skulle vara så jävla farligt?!

Här är svart på vitt, 5 h 39 min! Om det nu är viktigt..
Då började jag ändå om efter halva vanten eftersom stickorna var för små



4 kommentarer:

Linnea sa...

Jag läste ditt inlägg igår och håller verkligen med om att personer måste inse vilket jobb man lägger ner. Det som stör mig extra är att konst och hantverk från personer med funktionsnedsättningar värderas ännu lägre. Tovade tomtar där många slöjdare tar 400 kr, kostar hos dem 30 kr. Blev närmast chockad, de måste ju få en rimlig lön!

Angående tiden, förvåningen kom kanske över det faktumet att du är en sån van stickare, eller att folk inte räknat på kostnaden och tiden själva. Det bör som du säger inte spela roll.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Så kan det ju absolut vara.

Anonym sa...

Det är verkligen chockerande hur lågt arbetet värderas när det gjorts av personer med funktionsnedsättningar. Jag jobbar själv på en gruppbostad, så jag vet en del om hur deras arbete värderas rent pengamässigt (åtminstone i min kommun). För en arbetsdag på sju timmar får de 35 kr. Det är alltså hela 5 kr i timmen. Har hört lite olika bud på vad de betalar för lunchen på jobbet (om de inte har med sig egen), men det lägsta belopp jag har hört är att lunchen kostar 35 kr. Om man sedan lägger till busskort/färdtjänstkort går de alltså med förlust!.
På många dagliga verksamheter har arbetstagarna uppgifter såsom att packa varor (exempelvis lägga ett visst antal bullformar i en förpackning och försluta denna samt förse med etikett), eller att kratta löv, plocka skräp och dylikt. Detta är uppgifter som är värdefulla för företag eller för kommunerna, men ändå ska de som utför dem gå med förlust.

När man ser hur du räknar, Virkaholic, är det ju faktiskt chockerande att se hur lite folk tar betalt för sina alster. Jag testade att för skojs skull räkna på "dina" vantar utan att lägga till arbetsgivar- och sociala avgifter. Vet inte riktigt hur hög momsen är för kläder och/eller hantverk (om det finns som en egen kategori), så om vi skippar det också får man en summa på 725 (110*5,5+120) kr. Och inte ens det tror jag att de flesta skulle vara beredda att betala.

Bra att du lyfter ämnet! Det sätter våra "höga" priser i perspektiv...

Evas Pyssel sa...

Så mycket fina och trevliga saker du virkar. Jag blir väldigt inspirerad hos dig.
Din uträkning är hisnande. Bara att konstatera att hantverk inte värderas i sitt rimliga värde idag.Har också erfarit det.
Kram Eva