19 nov. 2008

En pixiemössa....


Här är en pixiemössa som jag stickade idag, jag missförstod mönstret lite, men det här var mest test och den ska iväg till barnhem så jag hinner testa med några mössor till innan jag stickar en till Alfred ;)

Så här gör man till en 12 mån (3 mån):
Jag använde garnet Freja i två färger, men vilket annat liknande garn fungerar bra. Gärna med alpackaull så blir det mindre kliigt. :) Ett set strumpstickor 3½.
80 (76) maskor. Sen är det ganska lätt att räkna upp till större, bara öka med fyra maskor vilket ger ungefär 1½ cm större omkrets.
Sticka fyra varv 2r, 2a för resåren, eller fler varv om det känns bättre.
22 (18) varv slätstickning och randa gärna med flera färger, lite hur som helst. Det är bra om den raka delen av mössan är minst 10 cm.
Minska fyra maskor jämnt fördelade över nästa varv (jag stickade ihop nr 2 och 3 på varje sticka) och minska likadant vart tredje varv tills 8 maskor är kvar på stickorna. Maska av och fäst trådar.

Text från www.supersebbe.com

Inga kommentarer: