10 jan. 2011

Brödkorg


Jag har ju en liten kille med celiaki (och en stor kille på deltid) och vi får mat "på recept" till lillkillen. Vi har kartongvis med frasbröd och crackers men han äter inte av dem.
Häromdagen kom jag på att om de finns tillgängligt kanske han äter mer av dem? Igår när jag satt framför tv:n så virkade jag en brödkorg till Ians glutenfria saker.

Mönster:
Lägger upp 2 lm. I den första av den gör man 6 fm (eller en magisk ring)
Varv 1: 2 fm i varje fm= 12 fm
Varv 2: 1 fm, 2 fm i nästa fm = 18 fm
Varv 3: 2 fm, 2 fm i nästa fm = 24 fm
Varv 4: 3 fm, 2 fm i nästa fm = 30 fm
Varv 5: 4 fm, 2 fm i nästa fm = 36 fm osv...
När den är lagom stor virkar man ett varv i bakre maskbågen, utan att öka på varvet.
Sedan virkar man bara runt utan ökningar tills kanten är dubbelt så hög som man vill ha den, ta av garnet, fäst och vik ner kanten -Klart-

"Garnet" jag har virkat med är paketsnöre från Biltema, 20 spänn rullen har jag för mig och den här är ungefär 1 rulle.
I have a little guy with celiac disease (and a big guy, on part-time) and we get food, on "recipe" for the little guy. We have boxes full of corn wafers and gluten-free crackers, but he does not eat them.
The other day I realized that if they are available, he might eat more of them? Yesterday when I was sitting watching tv, I crocheted a bread basket to Ian's gluten-free stuff.

Pattern:
Ch 2. In the first of it makes it 6 am (or a magic ring)
Row 1: 2 sc in each sc = 12 sc
Row 2: 1 sc, 2 sc in next sc = 18 sc
Row 3: 2 sc, 2 sc in next sc = 24 sc
Row 4: 3 sc, 2 sc in next sc = 30 sc
Round 5: 4 sc, 2 sc in next sc = 36 sc
etc ...
When is the right size crochet one round in the back loop, without increasing the round.
Since you crocheting just around without increases until the edge is twice as high as you want it, cut the yarn, attached and fold down the edge -Done!-

"The yarn" I have crocheted with the package string from the auto parts store, $2,85 , I think, and this is about 1 skein.

4 kommentarer:

Hulda sa...

Smart, hoppas det har effekt på hans ätande :-)

snygg korg förresten!

ellenkantarellen sa...

Jättefin brödkorg!

Pärlor & Stickor sa...

Smart... Hoppas att det hjälper... Jag tar mönstret från dig... Tack!!!

Ingrid - Inola sa...

Tack så jättemycket för att du delar med dig av mönstret - nu har jag virkat en fin korg!