19 sep. 2012

Mönster - Mormorsfilt (Pattern - Grannyblanket)

Här kommer äntligen mönstret på filten. Jag har äntligen kommit ihåg att skriva rent det lilla som behövs och även fotat. Jag kommer med en kant så småningom, jag håller just nu på att virka en filt och kommer välja en gratis kant som jag får leta upp ;)

Mönster
  1. Lägg löst upp luftmaskor så bred du vill ha filten (jämt delbart med 4 om du vill ha exakt rätt antal), vänd. 
  2. Gör 4 lm och sedan 3 stolpar i 4:e fm från kanten, *1 lm, hoppa över 2 lm, 3 st i nästa lm*. Avsluta med 3 st i sista lm eller så nära kanten du kan, ev överblivna lm kan virkas in eller sys in. Vänd. 
  3. 4 lm *3 st i nästa lm-båge, 1 lm*, upprepa tills varvets slut och avsluta med 3 st. 
Upprepa varv 3 tills filten är lagom stor. Gör ett varv fm runt kanten med *fm, 2 lm, fm" i hörnmaskan.
Jag bukar göra dem "filtens bredd*1,4" stora, då får man rätt bra proportion på dem.

Here is a pattern for a "Grannyblanket"
  1. Loosely make a chain as wide you want the blanket (evenly divisible by 4 if you want the exact number of chainstiches), turn.
  2. Make 4 ch and then 3 dc in the 4th ch from the edge, *ch 1, skip 2 ch, 3 dc in next ch*. End with 3 dc in last ch, or as close to the edge as you can, any leftover ch can be crochet in or sewn into. Turn.
  3. Ch 4, *3 dc in next ch-loop, 1 ch*, repeat until end of the round and finish with 3 dc.
Repeat round 3 until blanket is just the right size. Make a row of sc around the edge with a *cc, ch 2, sc" in each corner.
I usually make the blanket "blankets width * 1.4", then you have pretty good proportion of it.

Inga kommentarer: