21 jan. 2009

En dag i en virkaholics liv...

Idag började jag repa upp världens fulaste mössa och började virka efter mönstret jag köpte på Etsy för ett par dagar sedan. Jag kom halvvägs när jag insåg att den kommer inte ens passa Alfred ;) så det var bara att repa upp och börja om med en mycket större virknål.

Apropå virknålar, idag fick jag hem 12 st virknålar som jag köpt på tradera, man kan bli ruinerad av virknålar om man ska ha alla storlekar, sista nålen jag köpte kostade 65 kr! De här 12, dessutom i bambu, fick jag för 157 kr! Så nu ska jag ge bort/sälja de andra nålarna... Jag upptäckte hur sköna bambu är att virka med, jag köpte ett par rundstickor i bambu och övergav raskt tunga metallstickor (stlk 7 kan bli tungt) och stickar nu bara med rundstickor! Förutom att man inte sitter och petar på andra i soffan så kan man inte tappa bort en av stickorna ;) *expert*

-FINN FEM FEL-
Eller ja, i alla fall ett fel....
Jag har vid ett flertal gånger kämpat med mönstret i Fröken Elsas Virkblogg för att få till botten på en korg, men hur jag än gör så blir botten rund istället för platt! Och jag begriper inte vad jag gör fel?! Virkar för hårt? Hjälper inte att byta nål....



Jag gick på känslan och fick till en rätt bra korg för att vara första försöket, den ser lite vind ut men den ser bättre ut i verkligheten, så nu behöver vi inte ha alla napparna i en ful plastbytta i bokhyllan.




korg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig testat virknålar av bambu, men jag kan tänka mig att det är skönt att virka med dom. Fast jag virkar så hårt så jag hade väl brutit sönder dom antar jag :)

Ja du...lite konstigt ser det allt ut med korgen...
Det är ju svårt att säga varför det blir fel när man bara ser en bild. Ökar du på varje varv? Håller du reda på var varven börjar och slutar? Blir det fel från början eller blir det när du har virkat några varv?
Det ser ut som den blir strutformad redan från början.
Om du vill ha min hjälp så kan du ju skicka ett mail så ska jag försöka hjälpa dig så att det blir rätt.

Hej så länge!

Noomi sa...

Sluta med ökningarna när du vill att väggen ska börja. Prova att i detta varv (och endast detta) att sätta maskorna i en mask-bågen (inte båda). Då blir det som en liten kant som hjälpa så att det blir platt.

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Noomi; det är inte det som är problemet, ökar jag på mitt eget sätt så får jag perfekt botten och kant... det är det att när jag följer mönster för en platt botten så blir det ändå kupat.